صدای نخبگان و سمن‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را از میراث‌آریا بشنوید

با مطالعه بخشی از اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد و نخبگان، خبرگزاری میراث‌آریا آمادگی دارد تا در هر شهر و روستایی که تمام جوانب میراث‌فرهنگی نمود دارد و گردشگری می‌تواند آن نقطه را برجسته کند و صنایع‌دستی قادر است به رونق بخشی جامعه محلی کمک کند، به انعکاس اخبار و گزارش‌های مربوطه بپردازد.

مجتبی گهستونی، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: پایگاه خبری میراث‌آریا در کنار دیگر سرویس‌های اطلاع‌رسانی خود، سرویس جدید «نخبگان و سمن‌ها» را راه‌اندازی کرده است.

وقتی تحکیم هویت فرهنگی، وفاق ملی، عبرت آموزی و بهره‌گیری از تجارب زیست سرزمینی و پاسداری از تنوعات فرهنگی از طریق میراث‌فرهنگی و تاریخی و میراث طبیعی و از سویی دیگر حفظ و احیای میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس، صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و صیانت از میراث طبیعی، توسعه پایدار و جامعه محور گردشگری و در نهایت تقویت و توسعه سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار، افزایش اشتغال پایدار و بهره‌مند کردن کشور از منافع اقتصادی، تنها بخشی از مسئولیت‌ها و ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است راه‌اندازی سرویس جدید «نخبگان و سمن‌ها» در پایگاه خبری میراث‌آریا یک ضرورت محسوب می‌شود.

وقتی به قول سردبیر میراث‌آریا، این رسانه قرارگاهی است استراتژیک برای صیانت و بازآفرینی هویت فرهنگی ایران و جایی که رسانه نه صرفاً حامل خبر، که شریک در تولید معناست، باید هم نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد به انگیزه‌ای برای راه‌اندازی یک سرویس جدید خبری در جایی که واژه‌ها نه فقط ثبت لحظه، که نقشه راه آینده‌اند، تبدیل شوند.

وقتی قرار است میراث‌آریا به مرجع اصلی روایت ایران تبدیل شود، باید صدای نخبگان سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را هم شنید. باید به سراغ سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها و گروه‌هایی که بخشی از ماموریت‌های این وزرات را دنبال می‌کنند رفت.

وقتی در دهه هفتاد شمسی، فرمان راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد صادر شد، تا به امروز جز در لابه‌لای صفحات رسانه‌های کاغذی و مجازی که اخبار پراکنده NGOها (انجمن‌های غیردولتی) را منتشر می‌کردند، رسانه مستقلی برای سازمان‌های مردم‌نهاد که در دل آنها نخبگان بسیار وجود دارد دیده نشد.

اگرچه در طول سه دهه گذشته بارها رسانه‌های مختلف کوشیده‌اند بخشی از فضای خود را در اختیار نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار بدهند، اما آمده‌ایم تا در میراث‌آریا به شکل مستمر و با اختصاص سرویس مجزایی نظرات آنهایی که تریبون ندارند و یا کمتر صدایشان شنیده می‌شد را در قالب تحلیل، پیشنهاد و راهکار پیرامون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بشنویم.

پرداختن به سازمان‌های مردم‌نهاد به این دلیل مهم است که آنها به‌عنوان بخشی از جامعه مدنی، در کنار دولت و بخش خصوصی، سه‌نظام تشکیل‌دهنده جامعه هستند که با همکاری یکدیگر، به حل مشکلات پیچیده جامعه می‌پردازند. کمک به وظایف دولت برای رفاه و آسایش مردم، فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری از اهداف و رویکردهای تشکیل و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد است.

در تعریف بنیاد ملی نخبگان، «نخبه» به فردی اطلاق می‌شود که با بهره‌گیری از توانایی‌ها و دانش خود، بتواند تأثیر مثبتی در جامعه ایجاد کند و تغییری ماندگار به وجود آورد. به عبارت دیگر، نخبه کسی است که اثرگذار باشد، نه صرفاً دانشمند یا دارای مدرک تحصیلی بالا. نخبه‌پروری به معنای پرورش این ویژگی‌ها و فراهم کردن شرایط لازم برای شکوفایی آنها در افراد است، نه صرفاً طبقه‌بندی افراد بر اساس امتیازات ظاهری.

با مطالعه بخشی از اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد و نخبگان، خبرگزاری میراث‌آریا آمادگی دارد تا در هر شهر و روستایی که تمام جوانب میراث‌فرهنگی نمود دارد و گردشگری می‌تواند آن نقطه را برجسته کند و صنایع‌دستی قادر است به رونق بخشی جامعه محلی کمک کند، به انعکاس اخبار و گزارش‌های مربوطه بپردازد.

با سفر به روستاها و شهرهایی که فعالیت‌های مستقل با حوزه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صورت می‌گیرد، می‌بیبنم که هزاران نفر با وجود همه لذت‌ها و تلاطم‌ها، با وجود محبت‌ها و البته گاه کم لطفی‌ها، اقدام به شناسایی مناطق باستانی، حفاظت داوطلبانه، مرمت بنای تاریخی می‌کنند و یا اقدام به برگزاری همایش، دورهمی، نمایشگاه، تور و یا راه‌اندازی موزه خصوصی، کمپ، خانه‌مسافر و بوم‌گردی می‌کنند اما هیچ خبری از آنها منتشر نمی‌شود، اما باز هم این گروه‌های مردمی، نجیبانه دست به فعالیت مردم‌نهاد می‌زنند. بسیاری از این افراد حتی به دنبال دیده شدن شخصی نیستند، اما وقتی پای کار جمعی به میان می‌آید، تمایل آنها بازتاب آن کوشش داوطلبانه در سطح رسانه است، چه جایی بهتر از میراث‌آریا.

وقتی سردبیر میراث‌آریا و دیگر دست‌اندرکاران این رسانه معتقدند که این رسانه فراتر از خبر است؛ فراتر از اطلاع‌رسانی، ایستاده برای روایت ایران، برای امروز و فردا است، چرا نباید تمام ذینفعان حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صدای خود را در آن انعکاس دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404051801021
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha